Jiri Nieminen ...ja Tampere ei ole mikään Suomen Turku

Niin sanottujen oopperalaulajien hybris

Koko kesän olemme saaneet lukea siitä, kuinka niin sanotut oopperalaulajat ovat arvostelleet kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäkeä siitä, ettei hän näyttäytynyt Savonlinnan oopperajuhlilla.

 

Allekirjoittaneen pitäisi olla potentiaalinen oopperan ystävä akateemisesti koulutettuna kaupunkilaisena, joka kuuntelee päivittäin Yle radio 1:tä. Käyn useamman kerran vuodessa kuuntelemassa barokki- tai varhaisempaa kirkkomusiikkia.

 

Oopperassa en ole käynyt täysi-ikäisenä.

 

Mietin joitain vuosia sitten, että pitäisikö allekirjoittaneen hankkia sosiaalista pääomaa ja käydä oopperajuhlilla. Hyvä ystäväni oli Savonlinnassa avustajana.

 

Mutta sitten kuuntelin Yle radio 1:ssä ohjelmaa nimeltä Lampaanviulu. Se muistutti allekirjoittanutta siitä, mikä oopperan maailmassa häiritsee: sibeliusakatemialaisten sisäpiirin jutut, esitysten mahtipontisuus ja ennen kaikkea hybriksen vallassa olevat esiintyjät ja pröystäilevä yleisö.

 

Niin sanottujen oopperalaulajien viime viikkoiset ulostulot ovat olleet viimeinen piste.

 

Enää en näe tulevaisuushorisontissani tilannetta, jossa menisin oopperaan vapaaehtoisesti, enkä ole tukemassa kyseistä niin sanottua taiteen muotoa, jos siihen joskus tulisi mahdollisuus.

 

Sen sijaan lupaan käydä Telakalla Tampereen yliopiston etnomusikologien opiskelijoiden kerran kuukaudessa järjestämässä Rahvaanmusiikin kerhossa entistäkin ahkerammin ja olla tukemassa kansanmusiikin eri muotoja mahdollisuuksieni mukaan.

 

Kansanmuusikot ovat nöyriä kuin körttiläiset, eivätkä he valita vaikka kulttuuri- ja urheiluministeri ei olisikaan heitä kokoajan huomiomassa erilaisilla valtiontuilla. Myös heidän yleisö on vaatimatonta villapaidoissaan ja saappaissaan verrattuna oopperajuhlien riikinkukkoihin ja -kanoihin. Liput rahvikseen ovat noin 20 kertaa halvemmat kuin oopperajuhlille.

 

Telakan Rahvaanmusiikinkerhossa tunnen oloni kotoisaksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Veikko Vitikainen

Joopa joo, Itse en suostuisi menemään moisiin oopperaesityksiin, koska olen moukka, enkä ymmärrä ns. korkeakulttuuria lainkaan. Esa Pakarinen säikähti jossain elokuvassa kun nainen alkoi kiljua kurkku suorana oopperaesityksessä. Esa kysyi vieruskaveriltaan että, "mikä sille tuli? onkohan sillä maha kipiä?". Taidenäyttelyssä käydessäni ymmärrykseni raja kukkee siinä: että ymmärtäisin kummin päin taulu pitää seinälle ripustaa.
Tällaisi me moukat olemme.

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Niinpäs...meillä jokaisellahan on pieni hybriksemme...vasemmistolaisella
akateemisellakin...kun akateeminen vasemmistolainen on jo varsin hyvä
eliittiherran alku niin miksipä enää kannattaa hybristellä rahvasmaisuudellaan jota ei ole.Olin risaperseduunari ja nyt risaperse-eläkeläinen ja tykänny aina oopperasta ja käyn elokuvalipun hinnalla
paikanpäällä ja tykkään rahvaan musiikistakin ei ongelmaa mihinkään suuntaan.Arhinmäkeä on moitittu aiheesta...kun olin töissä tein mitä piti
en mitä olisin itse tykännyt...Arhinmäki on ikäänkuin meillä töissä,joten olkoon tasapuolinen,koska kaikenlaista kulttuuria,urheilun ohella on tuettava.Tärkeää on se,että eliitin ajatuksesta päästään eroon.
Voihan sitä sanoa,että rahvaanmusiikinkerhossa pyörii oma toisenlainen eliittinsä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Kävimme vamoni kanssa katsomassa Aidan,se riitti,luonnoton tapa esittää tekstiä,esintyjät pökkelöitä.Teatteria suositelen kaikille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset