Jiri Nieminen ...ja Tampere ei ole mikään Suomen Turku

Suomen evankelisluterilaisen kirkon rovastit -- huonosti käyttäytyvät miehet?

Suomen evankelisluterilaisen kirkon pää-äänenkannattaja internetissä eli Kotimaa24-verkkolehti uutisoi eilen siitä, että Oulun tuomiorovasti Matti Pikkarainen arvosteli Kaleva-lehden blogissa voimakkaasti sitä, että Suomen Lähetysseura siunaa lähetystyöntekijäksi miesparin.

 

Kirjoituksessaan Pikkarainen rakentaa olkinuken nimeltä etelän valopäät. Hän kuitenkin kieltäytyy tarkentamasta ketä hän sillä tarkoittaa: onko kyse Helsingin piispa Irja Askolasta vai Suomen Lähetysseuran johtaja Seppo Rissasesta. Kysymykseksi jää, miksi Oulun tuomiorovasti hyökkäisi Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispaa vastaan antaen ymmärtää tämän olevan kerettiläinen ja kehottaisi Lähetysseuran johtajaa rikkomaan Suomen lakia ja nousemaan esivaltavaa vastaan?

 

Aikaisemmin suuri yleisö tunsi Pikkaraisen muun muassa siitä, että hän on kieltänyt katsovansa sillä silmällä teinityttöjen pyllynpyöritystä jääkiekko-otteluissa, vaan keskittyvän jääkiekkokaukalossa painivien hikisten miesten ja niin sanotun makkarajonon tarkkailuun.

 

Pikkarainen ei ole ainoa Suomen evankelisluterilaisen kirkon vanhemman sukupolven huonosti käyttäytyvä rovasti, joka ahneesti rikkoo nimenomaan niitä moraalisääntöjä, joita nykyajan sivistyneet ihmiset kokevat arvokkaina, pyhinä ja puolustamisen arvoisina.

 

Vuosi sitten perussuomalaisten kansanedustaja Kimmo Kivelä kiusasi ilvehtimällä ja matkimalla Lapista kotoisin olevaa keskustalaista kansanedustaja Eeva Maria Maijalaa.

 

On vaikea kuvitella mitä Kivelän kaltaisen aikuisen miehen päässä pyörii kun hän alentui käyttäytymää kuin koulukiusaaja yläasteella. Hän ei edes ymmärtänyt lopettaa ennen kuin hänelle huomautettiin asiasta ja se nousi valtakunnantietoisuuteen. Kiveläkin on -- yllätys, yllätys -- ammatiltaan pappi, eikä mikään apupappi tai kappalainen, vaan aito ja oikea rovasti.

 

Aikaisemmin eduskunnan pappiskansanedustajista oli kunnostautunut keskustan kansanedustaja Lauri Oinonen, joka tuli tunnetuksi tahmatassuna. Hän lähetteli mm. eduskunnan virkanaisille kukkia ja kirjeitä kuin aviorikkoja senkin jälkeen kun hänelle oli selvästi ilmoitettu, että hänen huomionosoitukset ovat epätoivottuja. Oinonenkin on siviiliammatiltaan pappi -- ja rovasti.

 

Herää kysymys, mitkä ovatkaan kriteerille Suomen evankelisluterilaisen kirkon rovastin arvonimen saamiselle? Olisiko sittenkin niin, että eroamiset luterilaisesta kirkosta johtuvat ihan siitä syystä, että vanhemman sukupolven kirkon miespapeilta puuttuvat alkeellisimmatkin käytöstavat?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Raimo Luukkanen

Arvoisa Jiri.
Minäkin tunnen erään kirvesmiehen, joka kirosi karkeasti, kun iski vasaralla sormeensa. Tästä päättelin, että kaikki kirvesmiehet ovat kauheita kiroilijoita. Luinpa erään vasemmistoliittolaisen huulilta kirosanan, kun hän katseli vaalitulosta.. kauheaa, että kaikki vasemmistoliittolaisetkin ovat tätä kiroilijoiden joukkoa...
Sanot itsestäsi, että olet väärinymmärtäjä.. siis ymmärrät kirjoitukseni oikein.

Käyttäjän vpsainio kuva
Vesa-Pekka Sainio

Hassua tai oikeastaan surullista tässä on se, että piispa Irja Askola on saanut henkilökohtaista vihapostia ja uhkauksia uskovaisilta, kun on sunnuntaina siunaamassa homoparin lähetystyöhön Kaakkois-Aasian reissulle.

Kertoo jotakin näiden kyseisten uskovaisten kaksinaamaisuudesta, elämänarvoista ja ennakkoluuloista? Varmasti tosiuskovaisia.

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013060517109132_uu....

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Johannes Kastaja käytti sanaa tarkoittaen epäuskoa. "Te kyykäärmeen siköt.", mutta ei kiroilllut.

Raimo Luukkanen

Jotenkin tässä keskustelussa on epäloogisuutta yleistykien ja vihjailujen ilmapiirissä. Jos jostain asiasta on erimieltä ja pitää sitä Raamatun vastaisena, niin sellainen henkilö leimataan vihapuhujaksi, fundamentaliksi, vanhoilliseksi yms. Eläköön suomalainen vihjaileva keskustelukulttuuri. Meillä suomalaisilla on paljon opittavaa.

Käyttäjän anneliseppala kuva
Anneli Seppala

Jiri Nieminen, eläpäs yleistä! Elä ainakaan noin räikeästi, sillä niin rovasteissa kuin akateemisissa sekotyöläisissä, politiikan tutkijoissa kuin kadunlakaisijoissakin on kaiken laista porukkaa - idästä länteen, pohjoisesta etelään - ja vielä siihen väliinkin.

Jos kirkon väki ei puolusta normaalia heteroihmistä eikä heteroiden oikeutta elää tässä homoseksuaalien ylitallaamassa Suomenmaassa, niin kuka sitten meitä heteroja puolustaa? Tähän astihan heteroutta ovat puolustanut normaaliolotilana juuri kristilliset piirit. Nyt näköjään edes he eivät enää ole turvana eikä tukena, joten jos en olisi eronnut kirkosta kirkkoveron vuoksi jo aikaa sitten, nyt eroaisin! Pelkästään protestina tähän uuskovaisuuteen kääntyneiden piispojen ja pappien takia.

Ja sen tietän, että Lahdessakin on ainakin yksi rehellinen, kristillisiä arvoja puolustava miespuolinen pastori, joka ääneen uskaltaa kantaansa puolustaa. Hän on pastori Raimo Luukkanen.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Kirkko ei ole irrallinen muista yhteiskunnallista instituutioista. Heterous keksittiin normaalina olotilana 1800-luvun lopulla ja kirkko yhdessä muiden instituutioiden kanssa otti sen tuolloin agendalleen. Nyt hiljalleen yhteiskunnalliset instituutiot ovat luopuneet normalisoivasta vallankäytöstä, niin hiljalleen myös kirkko seuraa perässä.

Ymmärrän kyllä, että tämä kehitys ihmisille, joilla on heikko itsetunto tai ovat epävarmoja omasta identiteetistään, saattaa aiheuttaa hetkellistä ahdistusta.

Raamatusta on moneksi: Vuorisaarnaa on esim. aika vaikea lukea normalisoivan vallankäytön oppikirjana. Päinvastoin, enemmänkin se puhuu moninaisuudesta, ihmiskunnasta Jumalan kämmenellä, jossa ei ole yhtä normia; kukin voi tulla sellaisena kuin on.

Raimo Luukkanen

Heterous ei keksitty 1800-luvun loppupuolella.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Kyllä se keksittiin, identiteettinä.

Sitä ennen se, mitä nykyään ymmärretään seksuaalisuutena, ymmärrettiin tekoina, ei ihmisen identiteettinä.

Eli vitsinä voisi sanoa, että ennen 1800-luvun loppua, jos nyt mies yhden kerran jörni miehen kanssa, niin häntä ei pidetty homona, vaan hänen katsottiin harjoittaneen sodomiaa (joka oli mahdollista kuitata ripittäytymällä ja syntien anteeksiannolla, ainakin kirkon puolesta).

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Johannes Kastajan käyttämä kielikuva oli kova, mutta nimi Johannes merkitsee Jumalalle armollinen. Jumalan haluaa armahtaa. Teologisesti mies ja vaimo tulevat yhdeksi lihaksi, ja siinä on Jumalan ilmoittama tahto, eikä siihen voi lisätä ja pois ottaa, mistä raamattu varoittaa. Kun Luther keskusteli ehtoollisen merkityksestä, hän uskoi Jumalan sanan todeksi, kun taas Sveitsin uskonpuhdistus kulki omille teilleen, kun järki ei uskonut Jumalan sanaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset