Jiri Nieminen ...ja Tampere ei ole mikään Suomen Turku

Päivi Räsänen ei eroa evankelisluterilaisesta kirkosta

Kristillisdemokraattien kansanedustaja ja entinen puheenjohtaja Päivi Räsänen spekuloi Suomen evankelisluterilaisesta kirkosta eroamisella, jos kirkko ei tee parannusta.

Parannuksen tarpeella Räsänen viittasi – yllätys, yllätys – siihen, että kirkko on ottamassa osaa oikein kirkkohallituksen johtoryhmän luvalla Helsinki Pride -tapahtumaa, missä juhlistetaan seksuaalista ja sukupuolista tasavertaisuutta.

Veikkaukseni on, että Räsänen ei toteuta uhkaustaan.

Räsänen kun on kansanlähetyksen – ja yleensäkn niin sanotun viidesläisen herätysliikkeen – näkyvin hahmo ja hänen eronsa kirkosta antaisi neuvon myös muille liikkeen jäsenille katkoa yhteyksiään Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon.

Vaikka hänen puolisonsa Niilo Räsänen alkaa kohta olla eläkeiässä ja hänen pärjäämisestä ei tarvitse olla huolissaan, niin käytännössä koko kansanlähetys pyörii kirkkollisverorahojen turvin.

Toisin sanoen viidesläisen herätysliikeiden jäsenten leipäpappeus ja -nuoristotyöntekijyyys (terveisiä Aito avioliitto -yhdistyksen toiminnanjojtajelle, joka kampanjoi eduskuntavaaleissa sananvapauden puolesta, mutta jo ennen sitä blokkasi allekirjoittaneen kun muistutin ristiriitaisuudesta yhdessä hänen kirjoituksessaan) estää tehokkaasti, ei ainoastaan Räsäsen, vaan liikkeen jäsenten laajamittaisen kirkosta eroamisen siitäkin huolimatta, että kirkko avoimesti alkaisi liputtamaan tasa-arvoisen avioliiton puolesta.

Sitä paitsi viidesläiset ja Räsänen joutuisivat eksistentiaaliseen kriisiin: mitä virkaa koko herätysliikkeellä olisi jos se ei olisi kirkon sisällä maan suolana, mikä olisi sen identiteetti ja miten se erottuisi vaikkapa helluntailaisista tai vapaakirkosta?

Jos kuitenkin viidesläiset lähtisivät kirkosta, lähtisivät jossain vaiheessa myös SLEY:läiset sekä lestadiolaiset. Mitä tästä kaikesta seuraisi Suomen evankelisluterilaisen kirkon kannalta?

Suomalaisista kuuluisi tämän jälkeen kirkkoon noin nykyisen 69% prosentin sijaan 63%, eli jäsenmäärä tippuisi saman verran kun se normaalisti on laskenut 4–5 vuodessa. Ei loppupeleissä kovin radikaalia, kun jotkut voisivat jopa liittyä takaisin kirkkoon ilmapiirin puhdistuttua.

Aktiivien määrä paikallisseurakunnissa vähenisi, mutta todennäköisesti sekin parantaisi vain ja ainoastaan ilmaa: seurakuntia olisi helpompi yhdistää, hallinto tuoda 1800-luvulta tähän päivään, kirkon myydä omaisuutta ja näin korvata väheneviä verotuloja.

Lyhyesti: tilanne olisi kaikille osapuolille ja kaikinpuolin parempi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Herätysliikkeet ovat jo sata vuotta sitten tehneet kahdenlaisia linjauksia: helluntailaisten tyyliset päättivät erota kirkosta, opillisten näkemyserojen takia, ja lestadiolaisten tyyliset päättivät jäädä osaksi kirkkoa, opillisista näkemyseroista huolimatta. Tilanne ei olennaisesti ole muuttumassa siinä mielessä, että opillisia näkemyseroja on ollut tähänkin asti, jo 100 vuotta. Mutta jos kirkon sisään jääneistä herätysliikkeistä joku katsoo nyt tässä vaiheessa, että näkemyserot ovat kasvaneet liian suuriksi, niin sitten ne vain eroavat itsenäiseksi kirkkokunnaksi, jonka toimintaa rahoitetaan kolehdilla kuten helluntailaisillakin. Ei siinä sen kummempaa dramatiikkaa eikä ongelmaa.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

SLEY ei lähde luterilaisesta kirkosta.
Se katsoo olevansa sen ydintä.

Viidesläisyys sen sijaan sisältää tosi outoja piirteitä , ihan minkä kirkon kannalta hyvänsä.
Lestadiolaisuus samoin.
Se on kuitenkin syntynyt "suomalaisen kirkon puusta " kasvaneena oksana , ei amerikkalaisena tuontitavarana .

Pitäisi ehkä vielä paljon tarkemmin erottaa, mikä on herätysliikkettä ja mikä oikeastaan ihan muuta liikettä, jossa vain käytetään kirkkoa ja kristillistä fraseologiaa .
Ja nyt e n puhu kirkon "maallistumisesta " vaan hyvin hämäristä karismaattisista jne ilmiöistä , joissa käytetään psyykkistä väkivaltaa ihmisten manipulointiin.
Tai uskonveljien verkostoista, joissa painostetaan , nöyryytetään ja kiristetään - ja peitellään .

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Miksiköhän Räsänen haluaa aiheuttaa näitä keskusteluja joissa maallikoille ilmenee kuinka omilla ehdoillaan lahkot käyttävät kirkkoa?
Hyvä blogi.
Lahkoja on sina kierrettävä kaukaa. Kaikkia.
Niiden läsnäolosta ei seuraa mitään hyvää.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kansankirkko on jo sinänsä suuri lahko!

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Lappalainen: ”Lahkoja on kierrettävä kaukaa. Kaikkia. Niiden läsnäolosta ei seuraa mitään hyvää”
Olen samaa mieltä. Vihreät on pahin lahko, mikä Suomea uhkaa tällä hetkellä. Uskonnollisten lahkojen kanssa on tultu toimeen ja tullaan edelleen, mutta vihreiden hysteria, ilmastofasismi ja -magia ylittävät kaiken uskovaisten kamaluudet.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Viennä sinä vaan. Sekulaari on sekulaari ja lahkot eivät kuulu siihen kenttään.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Eikös Raamatussa sanota et hedelmistä puu tunnetaan.

Ja se koskee niin Päivi Räsästä kuin vaikkapa sitä, mitä tapahtui perussuomalaisten ollessa hallituksessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset